Dobrý den, vítáme Vás na stránce oboru Pedagogické lyceum Heřmánek, druhé střední školy Heřmánek Praha. Po úspěšném otevření gymnázia, otevíráme další obor střední školy, pro žáky a žákyně z 9. tříd, které se namají možnost ze studijních důvodů hlásit na gymnázium a nebo proto, že je zajímá pedagogika či obory, které škola nabízí jako profilové tedy výtvarný obor či hudebně-dramatický obor.
Obecně je pedagogické lyceum střední školou určenou pro studenty, kteří mají zájem o pedagogiku či humanitně zaměřené studium zakončené maturitou. Tento typ školy poskytuje všeobecné vzdělání s důrazem na pedagogické, psychologické a humanitní disciplíny a praktické dovednosti, které jsou důležité pro budoucí práci v oblasti vzdělávání a výchovy. Absolventi pedagogického lycea mohou pokračovat ve studiu na vysokých školách zaměřených na pedagogiku, učitelství nebo jiné humanitní obory, nebo se mohou uplatnit v praxi jako asistenti pedagoga či v jiných oblastech spojených s výchovou a vzděláváním.
Od 1. 9. 2025 otevríráme 1. ročník pedagogického lycea, které se od statních pedagogických lyceí bude odlišovat otevřením moderních pedagogických přístupů na střední škole. Co studentům nabídneme jiného?
1. Přístup a postupy, které realizujeme i na gymnáziu, jako je Focusion (volná a volitelná práce a podpora a kaučing práce studentů), Agora (společné setkávání studentů a řízení komunity školy).
2. Moderní pedagogiku v teorii a praxi - doplnění pedagogických a psychologických oborů předměty jako pedagogické dovednosti- propojení pedagogiky a praxe, Montessori předškolní pedagogika. Na místo rozsáhlých dějin pedagogiky se zaměříme více na praktickou pedagogiku různých směrů.
3. Skutečné pedagogické praxe ve školách, které dobře pracují - ve školní družině Heřmánek, v lesní školní družině, v lesní školce, v Montessori škole a ve škole a školce speciálně pedagogické práce.
4. Pracujeme na otevření vyšší odborné školy, na níž studenti získají titul Dis. v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika. Studenti z pedagogického lycea budou navazovat na studium velmi hladce.
Jak je možné se uplatnit s pedagogickým lyceem?
Absolvent může vést dětské skupiny, projektové vyučování, volnočasové a zájmové kroužky. Může se stát pracovníkem škoní družiny, ale také asistentem pedagoga. Dále budou mít rozvinuté praktické pedagogické dovednosti, které uplatní v pedagogických profesích. Pokud student nebude mít v plánu pokračovat na ve vysokoškolském studiu, připravujeme pokračování na vyšší odborné pedagogické škole, kdy se bude moci stát diplomovaným specialistou jako vychovatel či učitel mateřské školy. Pokud se rozhodnete pokračovat na vysoké škole, získáte úplnou kvalifikaci pro práci v mateřských, základních, středních školách nebo pro profesi vychovatele, výchovného poradce a podobně. Z pedagogického lycea je pochopitelně možné se přihlásit na jakoukoli vysokou školu.
Jak vypadá plán vyučovacích předmětů?
Škola je zakončena maturitou, proto má zde místo český jazyk, anglický jazyk nebo matematika. Výuka fyziky a chemie bude probíhat jen v prvním ročníku. Předměty jako biologie a dějepis budou mít také nižší časovou dotaci oproti gymnáziu. Důraz se bude klást především na pedagogiku a psychologii. V průběhu studia studenti absolvují aktivity na rozvoj pedagogických dovedností, aktivity na přípravu komunikace s rodiči, přípravu podnikání a finanční gramotnosti v rozvoji vlastních pedagogických projektů. Z praktických dovedností získají studenti během studia kompletní znalosti základního Montessori výcviku. Budou umět o své práci informovat na sociálních sítích a v mediích. Naučí se pozorovat děti a jejich potřeby. Zároveň se budou dále rozvíjet v uměleckých oblastech – výtvaných a hudebních aktivitách, tvořivé dramatice (divadlo) a v tanečních aktivitách, včetně rozvoje schopnosti připravit si tyto aktivity pro svoje budoucí klienty – děti. Studenti se naučí plánovat přírodovědné aktivity s dětmi, naučí se klasické práce v aktivitách lesní pedagogiky, naučí se plánovat dlouhodobé pobytové aktivity s dětmi a sami takové zažijí projektovou výuku, blokovou výuku a zážitkovou pedagogiku.